95. Maak een comic strip met Make Beliefs Comix.

Op de site van André Manssen ontdekte ik het programma "Make Beliefs Comix".
Make Beliefs Comix is een tool waarmee eenvoudige stripverhalen van 2, 3 of 4 frames gemaakt kunnen worden.
Het gebruik van Make Beliefs Comix is gratis, hoogst eenvoudig en registreren is niet nodig.
Gemaakte stripverhalen kunnen worden geprint en online worden opgeslagen.
Het stripverhaal krijgt dan een eigen internetadres waarmee het met anderen kan worden gedeeld. 
Door te surfen naar dat internetadres kan  de comic later door jezelf en anderen worden bekeken.
Nadat het stripverhaal is opgeslagen kan het niet meer worden aangepast.
Make Beliefs Comix werk als volgt.


- Surf naar http://www.makebeliefscomix.com/ en klik op "Enter here".
- Geef je stripverhaal een titel en noteer die achter "Name your Comix".
   Noteer je naam achter "Author's name".
- Geef rechtsonder bij "Panel choises" aan of je wilt dat je comic bestaat uit 2, 3 of 4 frames.
- Klik op het 1e frame (het frame wordt rood omkaderd) en geef het frame een achtergrondkleur door
  rechts onderaan bij "Background colors" te klikken op de achtergrondskleur van je keuze.
  Doe dit ook bij de andere frames.
- Versleep de rode ruit onder de stripfiguren en zoek naar de figuur die je wilt plaatsen in het eerste
  frame. Na een klik op die figuur verschijnt hij linksonder in het frame "Selection Window".
- Klik onder de figuur in "Selection Window" op de rode driehoeken om de gewenste houding/versie
  te bepalen.
- Klik in het frame waarin de figuur geplaatst moet worden en daarna in het frame "Selection
  Window" op de figuur zelf om het in het geselecterde frame te plaatsen.
- De figuur kun je als volgt verplaatsen. Klik aan de linkerkant bij "Move" op de pijlen en versleep de
  figuur in het frame naar de gewenste plaats.
- De figuur kun je als volgt groter of kleiner maken. Klik aan de linkerkant op "Scale" en daarna op
  de figuur die je wilt vergroten of verkleinen. Bij "Scale" verschijnt een rode ruit met witte streep.
  Versleep die ruit naar boven of beneden om de figuur groter of kleiner te maken.
- Een figuur kun je naar voren halen, zodat hij voor een andere figuur komt te staan, door aan de
  linkerkant te klikken op "Bring to front" en daarna op de figuur die je naar voren wilt halen.
- Een figuur kun je draaien door aan de linkerkant te klikken op "Flip" en daarna op de figuur die je
  wilt draaien.
- Je kunt een figuur verwijderen door aan de linkerkant te klikken op "Delete" en daarna op de figuur
  die je wilt verwijderen.
- Wil je helemaal opnieuw beginnen klik dan op de gloeilamp bij "Start over".
- Wil je een tekstballon of gedachtenballon plaatsen klik dan onderaan op de knop "8 talkballoons" of
  "8 thougtballoons".  Kies de gewenste ballon door onder "Selection window" op de rode driehoeken
  te klikken en klik op de ballon om hem te plaatsen in het geselecteerde frame.
- Dubbelklik op een ballon, verwijder de tekst en voer een eigen tekst in.
- Is je strip klaar klik dan naast het meest rechtse frame op de pijl met de tekst "Next".
- Wil je je strip printen klik dan op "Print".
- Wil je je strip mailen naar een ander, voer dan onder "Email" je eigen naam en emailadres in en
  daaronder de emailadressen van de personen met wie je je strip wilt delen en klik daarna op "Email
  Comix".
- Die anderen ontvangen dan een internetadres waarop ze jouw stripverhaal kunnen bekijken.

Voorbeeld van een stripverhaal gemaakt met Make Beliefs Comix.

Demo: Youtube- filmpje waarin wordt uitgelegd hoe Make Beliefs Comix werkt.
Enigszins afwijkende layout.  Werking identiek.



2 opmerkingen:

  1. Goedemorgen meneer Van Schie,

    Chapeau! Als halve digibeet waan ik me in de digitale smederij van Hephaistos. Er borrelen allerlei ideeen bij me op maar ik weet ze nog niet op het web te smeden. Maar dat komt ongetwijfeld nog dankzij uw zeer precieze en duidelijke gebruiksinstructies.

    Nu mijn vraag gerelateerd aan Comix. Gisteren oefende ik samen met mijn kleindochters (6 en 8 jaar), die het een heel leuke bezigheid vonden en het snel onder de knie hadden.
    Ikzelf kreeg het niet voor elkaar de gemaakte comic op mijn google blog te zetten. Wel een link maar niet zoals u dat u dat zo fraai in uw artikel inbrengt. Dus meteen zichtbaar.

    Vraag: is daar een trucje voor?

    Hartelijke groet uit Amersfoort,

    Ruud Schulten

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beste Ruud,
      Dank voor de complimenten: doet me goed.
      Ik heb als volgt gehandeld om de comic op mijn weblog te krijgen.
      Eerst maakte ik met Make Beliefs Comic een strip.
      Die strip mailde ik naar mezelf op de manier zoals omschreven in de handleiding.
      Met een klik op de link in de ontvangen mail opende ik de pagina met de strip.
      Het internetadres van die pagina sloeg ik op.
      Vervolgens maakte ik met One Note een schermuitsnede van de plaatjes en sloeg die uitsnede op als een illustratie.
      Vervolgens plaatste ik de illustratie op mijn weblog, bracht bij dat plaatje een link aan naar het opgeslagen internetadres, sloeg de wijzigeingen op en zie daar de illustratie op ICT-idee.

      One Note is gratis te downloaden op http://www.onenote.com/download
      Open One Note, klik op het tabblad Invoeren, klik op Schermopname, sleep met ingedrukte muisknop over de strip en sla de geselecteerde strip op als een illustratie.

      Vr. groeten,

      herman van Schie

      Verwijderen