Onderwijziger

Nooit verwacht en toch gekregen !!!

Op 12 juni 2012 werd ICT-idee op initiatief van Lente in het Onderwijs vereerd met een onderwijzigerbadge. Zie ook: Onderwijzigers gezocht.

130. Maak interactieve illustraties met Thinglink.


Ga naar Thinglink

Thinglink is een gratis tool waarmee illustraties kunnen worden voorzien van pointers.
Ga je met de muiswijzer naar zo'n pointer dan verschijnt er een tekst. Klik je op zo'n pointer dan kan in principe alles wat een eigen internetadres heeft worden opgeroepen. Met een klik op de knop kunnen dan bijvoorbeeld illustraties, foto's, websites, twitter-timelines, filmpjes, geluiden enz. enz. op het scherm getoverd worden.
Ook eigen screendumps van bijvoorbeeld Wordpagina's, Powerpointpagina's, delen van webpagina's ed., die als illustratie zijn opgeslagen, kunnen in Thinglink worden opgenomen.
De tekst achter de pointers en de internetadressen waaraan de pointers zijn gekoppeld kunnen zelf bepaald worden.
Met enige creativiteit zijn met Thinglink heel aardige resultaten te bereiken.
Het ganzenbordspel van bericht 129 op dit blog is een voorbeeld van wat met Thinglink mogelijk is.
Enkele andere mogelijkheden:
- Landkaarten met pointers met de geografische namen en een link naar sites met    
  informatie daarover.
- Groepsfoto's met pointers die de namen weergeven en die doorlinken naar de
  website, het weblog, de Facebook-pagina of de twittertimeline van die personen.
- Spreekwoorden met pointers die de betekenis weergeven en doorlinken naar sites met
  uitleg.
- Sommen met pointers die antwoorden weergeven of uitleg hoe de som gemaakt moet
  worden.
- Zinnen om te ontleden. De pointers verbergen de zinsdelen of woordsoorten en
  linken door naar sites met uitleg.
- Pagina met illustraties van historische personen. De pointers verbergen de namen van
  die personen en linken door naar informatie of filmpjes over die personen

Aan het gebruik van Thinglink zijn geen kosten verbonden. Wel moet er een account worden aangevraagd.

Meer dan 50 educatieve voorbeelden van het gebruik van Thinglink in de les.

Hieronder wordt de werking van Thinglink in het kort besproken.

Zo vraag je een account aan bij Thinglink.
- Surf naar http://www.thinglink.com/
- Klik rechts boven in op "Login with email".
- Klik onder de knop "Login" op "Not a member? Sign up now".
- Voer in: je naam, je email-adres, een wachtwoord en nogmaals dat wachtwoord en 
   klik daarna op de knop "Sign up".
- Vanaf nu kun je inloggen op Thinglink.

Zo kun je inloggen op Thinglink.
- Surf naar http://www.thinglink.com/
- Klik rechts bovenin op "Login with email".
- Voer op de bovenste invoerregel je emailadres in, op de regel daaronder je
   wachtwoord en klik daarna op de knop "Login".

NB. Je kunt weer uitloggen door rechtsbovenin naast de tekt "Create" te klikken op het icoontje en vervolgens onderaan het pop-up-scherm op het zwarte pijltje in het witte vlak.

Zo kun je een illustratie toevoegen die je interactief wilt maken.
- Surf naar http://www.thinglink.com/ en log in.
- Klik rechts bovenin op "Create".
A. Een illustratie toevoegen vanaf je eigen pc.
- Klik links bovenin op de knop "Upload from harddisk".
- Klik op "Choose images or drag en drop here".
- Zoek op je pc naar de illustratie, klik erop en klik op "Openen".
B. Een illustratie van internet.
- Klik links bovenin op "Web, URL address / Link".
- Voer op de invoerregel het internetadres van de illustratie in en klik op "Tag this
   image".

Wil je het internetadres van een illustratie weten? Open dan de illustratie op je scherm, klik met de rechtermuisknop op de illustratie en vervolgens onderaan op "Eigenschappen".  In het pop-up-scherm tref je achter Adress / URL het internetadres van de illustratie. Klik 3 x op dat adres en het wordt geselecteerd. Klik met de rechtermuisknop in het blauw geselecteerde adres en klik op "Kopieren". Ga nu terug naar Thinglink en plak het adres op de invoerregel.

C. Een illustratie van Flickr. Kan alleen als je de username weet van de persoon van
   wie je illustraties wilt gebruiken.
- Klik bovenaan de pagina op "Import Public Flickr Images", voer op de
  invoerregel de Flickr-username in van de persoon van wie je illustraties wilt
  gebruiken en klik daarna op "Get Images".
D. Een illustratie van je eigen Facebook-pagina's.
- Klik bovenaan de pagina op "Import Facebook photos". Klik op de knop "Login
  Facebook", voer je inloggegevens in, login op Facebook en geef aan welke illustratie 
  je wilt gebruiken.

PS. Het inladen van de illustratie kan enige tijd duren.

Zo plaats je pointers op de illustratie.
-  Direct na het uploaden van de illustratie komt de illustratie in beeld met daaromheen
   een donkergrijze rand. Ga je met de muiswijzer naar de afbeelding dan verschijnt er
   een plusteken.
- Ga met de muiswijzer (plusteken) naar de plaats waar je de pointer wilt plaatsen, 
  geef daar een muisklik en de pointer verschijnt.
- Maak de pointer zo groot als je wilt door de hoekpunten van de pointer te verslepen.
NB. Niet de pointer zelf wordt groter, maar het gebied waarop je later kunt klikken.
- Voer achter "link" het internetadres in van de website, de illustratie, het
   youtubefilmpje, het geluid ed. in dat geopend moet worden als je later op de pointer
   klikt.
- Voer achter "Description" de beschrijving in die later in beeld moet komen als je de
   muiswijzer op de pointer zet.
- Het uiterlijk van de pointer kun je wijzigen door onder "Icon" op de pointer te
   klikken en te klikken op het icoontje van je keuze.
- Klik op de groene knop "Save" om de pointer te plaatsen.
- Herhaal dit net zo vaak als nodig.
- Zijn alle pointers geplaatst voer dan aan de rechterkant, onder "Image title" een titel
  in voor je illustratie en klik dan daaronder op "Save".
- Je komt nu terecht op het dashboard van Thinglink.

Zo breng je veranderingen aan in een eerder geplaatse pointer.
- Surf naar http://www.thinglink.com/ en log in.
- Klik rechts bovenin op "My Images". 
- Klik op de illustratie die je wilt wijzigen.
- Klik vlak boven de illustratie op de knop "Edit" en je komt weer terecht op het
  scherm waarop je eerder de pointers hebt geplaatst.
- Versleep een pointer als je die op een andere plaats wilt zetten.
  Versleep de hoekpunten van een pointer als je het aanklikbare gebied wilt vergroten.
  Wil je de tekst, de link of het uiterlijk van een pointer veranderen, klik dan op de
  pointer en breng de wijzigingen aan.
- Klik na het aanbrengen van de wijzigingen 2x  op de knop "Save".

Zo kun je een illustratie weer verwijderen.
- Surf naar http://www.thinglink.com/ en log in.
- Klik rechts bovenin op "My Images".
- Klik op de illustratie die je wilt wijzigen.
- Klik vlak boven de illustratie op de knop "Delete".

Zo kun je een interactieve illustratie delen met anderen.
- Surf naar http://www.thinglink.com/ en log in.
- Klik rechts bovenin op "My Images".
- Klik op de illustratie die je wilt delen met anderen.
- Klik vlak boven de illustratie op de knop "Share".
A. Via email.
- Klik op het rode envelopje.
- Volg de aanwijzingen op om je emailprogramma te openen. Uiteindelijk verschijnt er
  een email. In die email bevindt zich het adres van de interactieve illustratie *.
- Voer in de email het adres in van de persoon met wie je de illustratie wilt delen en
   klik op "Verzenden".
- Als de ontvanger van de mail klikt op de link in die mail krijgt hij de illustraie in
   beeld.
B. Via Twitter of Facebook.
- Klik op het icoontje van Twitter of Facebook en volg de aanwijzingen op.

* Bewaar dit adres goed. Je kunt het adres ook op je weblog, website, Facebook of Hyvespagina zetten. Iedereen die naar dit adres surft krijgt jouw interactieve illustratie te zien.

Zo kun je een interactieve illustratie embedden op je eigen website of weblog.
- Surf naar http://www.thinglink.com/ en log in.
- Klik rechts bovenin op "My Images".
- Klik op de illustratie die je wilt embedden.
- Ga met je muiswijzer naar de linker bovenhoek van de illustratie.
  Er verschijnen 4 icoontjes.
- Klik op het vierde icoontje van boven (=infoga bilden).
  Er verschijnt en scherm met html-code.
- Klik op de grijze balk met de tekst "Kopiera till urklipp" om de code te kopieren.
- Surf naar het gedeelte van je weblog of website waar je de html-code kunt plaatsen.
  Plak daar de gekopieerde tekst en sla de wijzigingen op.
  Je illustratie is nu toegevoegd aan je website of weblog.

Demofilmpjewaarin de werking van Thinglink wordt toegelicht.

 


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen