Onderwijziger

Nooit verwacht en toch gekregen !!!

Op 12 juni 2012 werd ICT-idee op initiatief van Lente in het Onderwijs vereerd met een onderwijzigerbadge. Zie ook: Onderwijzigers gezocht.

137. Kerstspel op basis van web 2.0 toepassingen.


Ga naar het kerstspelIn bericht 130 werd aandacht besteed aan de tool Thinglink en in bericht 135 aan het combineren van verschillende web 2.0 toepassingen.
Bovengenoemde berichten zijn het uitgangspunt geweest voor het KERSTSPEL dat je aantreft in dit bericht.

Als basis voor het spel is de tool Thinglink gekozen.
Thinglink biedt uitsluitend de mogelijkheid om illustraties te voorzien van pointers, teksten en links.
Ondanks deze beperking zijn er  met Thinglink heel aardige resultaten te bereiken: het KERSTSPEL mag daarvan een voorbeeld zijn.



Het spel werkt als volgt:
- Surf naar http://www.thinglink.com/scene/326649956154736642#tlsite
- Beweeg met de muiswijzer over de afbeelding van de kerstboom en er verschijnen zogenaamde pointers.
- Ga je met de muiswijzer naar zo'n pointer dan verschijnt er een tekst.
- Geef je een muisklik op een pointer dan wordt er doorgelinkt naar een website.
- Linksboven, onder het woord "Werkblad", bevindt zich een pointer die doorlinkt naar een werkblad.
   Het is de bedoeling dat dit werkblad wordt geprint en wordt verstrekt aan leerlingen.
- Vervolgens is het de bedoeling dat de opdrachten worden gemaakt die zich bij bij de kerstballen
   bevinden. Bij iedere kerstbal bevindt zich daartoe een pointer.
   
Ga je met de muiswijzer naar zo'n pointer dan komt er een opdracht in beeld.
   Klik je op de pointer dan wordt een pagina geopend waarop de opdracht kan worden uitgevoerd.
- Na het uitvoeren van een opdracht moet er op het werkblad een vraag beantwoord worden.
- Zijn alle opdrachten uitgevoerd dan kunnen de antwoorden worden nagekeken. Daartoe bevindt zich
   onder het uitroepteken bij de kerstwens aan de rechterkant een pointer met een link die doorlinkt naar de
   antwoorden.
- Nadat de opdrachten zijn nagekeken dient het werkblad te worden ingeleverd bij de docent.

Bij de opdrachten is gebruik gemaakt van een grote diversiteit van web 2.0 toepassingen.
De volgende toepassingen passeren de revue: een legpuzzel, een gatentekst, een woordzoeker, een youtube-filmpje met meerkeuzevragen, een memoryspel, een kruiswoordpuzzel, een schietspel, flashcards, meerkeuzevragen, een stem uitbrengen, een notitie achterlaten op een prikbord en een één-pagina-website.

Veel plezier met het spel.

NB. Van alle tools die zijn gebruikt bij het ontwerpen van dit KERSTSPEL bevindt zich op dit blog een handleiding. Het gebruik van al die tools is gratis. Wel is het nodig om een account aan te vragen.
Hieronder het spel in embedded vorm.

1 opmerking:

  1. Geweldig leuk gemaakt ! Ga er zeker gebruik van maken, dankjewel !

    BeantwoordenVerwijderen